Over crowdfunding

Alle belangrijke onderwerpen over crowdfunding die u moet weten!

Doe de crowdfund scan

Over crowdfunding

Veelgestelde vragen over Crowdfunding

Veel gestelde vragen

Wat is crowdfunding?

Wanneer reguliere vormen van financiering geen oplossing bieden, kan crowdfunding de uitkomst zijn. Crowdfunding is een alternatieve wijze van financiering ten opzichte van traditionele financieringsvormen, zoals lenen bij een bank. Het principe van crowdfunding is vrij eenvoudig. Door middel van het starten van een (online) project kun je door middel van crowdfunding proberen om investeerders in jouw project of onderneming aan te trekken, in ruil voor bijvoorbeeld een terugbetaling van de investering met een bepaald rentepercentage.

Crowdfunding brengt verschillende voordelen met zich mee ten opzichte van traditionele financiering. Zo kun je naast het ophalen van (start)kapitaal voor jouw project of onderneming direct aan het werken van naamsbekendheid van jouw financieringsdoel en betrokkenheid creëren bij een grote groep mensen. Daarnaast is crowdfunding met name interessant voor startende ondernemers omdat het voor deze groep vaak lastig is om via de reguliere weg financiering op te halen.

Aan de andere kant is crowdfunding ook uitermate geschikt om aantrekkelijk financieel rendement te halen. Om te investeren in een project of onderneming hoeft niet per se een zakelijke reden ten grondslag te liggen. Zo kunnen zakelijke investeerders bijvoorbeeld investeren via crowdfunding als alternatieve vorm van beleggen. Echter is het bij bijna alle platformen ook mogelijk om je als particuliere investeerder te betrekken bij een project, bijvoorbeeld als alternatief op sparen.

Hoe verschilt crowdfunding van traditionele financieringsvormen?

Crowdfunding verschilt in een aantal opzichten van traditionele financiering. Om te beginnen hebben ondernemers zelf veel meer vrijheid in het bepalen van de voorwaarden die gelden naar investeerders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bepalen van de looptijd, maar ook de hoogte van de rente. Bij crowdfunding ligt er daarnaast een grote mate van verantwoordelijkheid bij de ondernemer / leningnemer om er voor te zorgen dat het doelbedrag bij elkaar wordt gehaald. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het maken van promotionele filmpjes. Veel online platformen bieden ondernemers een eigen projectpagina aan om hun project te promoten en zodoende voldoende kapitaal op te halen.

Uiteraard kleven er ook risico’s vast aan crowdfunding, net zoals dit het geval is bij traditionele financiering zoals lenen bij een bank. Controleer hierom altijd of platformen waar je mee in zee wil gaan wel in het bezit is van de juiste ontheffingen of vergunningen. Wil je hier meer over weten? Bezoek dan de website van het AFM via deze link.

Welke verschillende soorten crowdfunding bestaan er?

Breed genomen kan crowdfunding in drie verschillende categorieën verdeeld worden.

Donaties

Bij crowdfunding in de vorm van donaties staat er geen tegenprestatie tegenover een investering. Investeren in projecten van deze aard leveren dan ook geen (financieel) rendement op voor investeerders, maar zijn wel een uitermate geschikte manier voor particulieren of bedrijven om een geldinzamelactie te starten voor een goed doel.

Vergoeding in natura

Bij deze tweede vorm van crowdfunding krijgen investeerders een niet financiële tegenvergoeding. Deze vorm van crowdfunding wordt relatief vaak gebruikt bij de ontwikkeling van producten of het opzetten van projecten in de culturele sector. Denk bijvoorbeeld aan een investering in de ontwikkeling van een product waarbij het product als tegenprestatie “gratis” wordt geleverd aan de investeerder.

Financiële vergoeding

Waarschijnlijk de meest populaire vorm van crowdfunding is waarbij er een tegenprestatie wordt geleverd aan investeerders door middel van een financiële vergoeding. De meest gangbare vorm van een financiële vergoeding is aflossing in combinatie met rente op het bedrag wat door middel van financiering beschikbaar is gesteld door een investeerder.

Hoe kies ik een platform wat bij mij past?

Bij het zoeken naar financiering kan het lastig zijn om te bepalen welk platform het beste bij jou past. Onderstaand een aantal tips om je te helpen bij het kiezen van het juiste platform.

Welke vorm van crowdfunding wil je gaan gebruiken?

Begin bij het bepalen van het type crowdfunding waar je gebruik van wil gaan maken (zie bovenstaand voor uitleg over de verschillende soorten crowdfunding). Wil je je bijvoorbeeld richten op de ontwikkeling van een product? Dan kan het interessant zijn om een tegenvergoeding te bieden in de vorm van een vergoeding in natura. Als startende ondernemer kan het bijvoorbeeld juist interessant zijn om financiering op te halen via aandelen of converteerbare leningen.

Faciliteiten van het platform

Een ander belangrijk punt waar je op moet letten bij het kiezen van een platform zijn de faciliteiten die een platform biedt. Dit kunnen hele simpele zaken zijn. Kunnen investeerders eenvoudig geld overmaken bijvoorbeeld. Dit zijn zaken die vaak vanzelfsprekend lijken, maar ontzettend belangrijk kunnen zijn voor het slagen van jouw project.

Financiering zoeken, of ook naamsbekendheid creëren?

Bij het opzetten van een campagne is het belangrijk om jezelf af te vragen of je naast het zoeken van financiering ook een podium wil hebben om jouw product / dienst te promoten. Voor de lokale ondernemer die financiering zoekt voor uitbreiding van zijn winkel kan een (inter)nationaal platform misschien weinig meerwaarde bieden. Bij het ontwikkelen van een online dienst wat zich richt op de internationale markt is het misschien juist erg prettig om op deze manier aan naamsbekendheid te werken.

Tot slot: past het bij jouw gevoel?

Uiteraard is het ook erg belangrijk om op jouw gevoel af te gaan bij het kiezen van een platform. Let hierbij op het voortraject, maar ook de informatieverschaffing op de website en service vanuit het platform. Bij dit soort zaken is het erg belangrijk om je in alle aspecten op je gemak te voelen.

Wat als mijn streefbedrag niet wordt gehaald?

Crowdfunding platformen hanteren vaak verschillende richtlijnen wanneer het streefbedrag voor een campagne niet volledig wordt behaald. In sommige gevallen kan de termijn waarin het financieringsbedrag behaalt diende te worden eenmalig worden verlengd. In veel gevallen wordt het project beëindigd wanneer er geen succesvolle financiering is behaald. Let er hierbij wel op dat er vaak al kosten voldaan moeten worden voor aanvang van een project.

Welke kosten kan ik verwachten bij het opstarten van een project?

Crowdfunding platformen kunnen verschillende kosten in rekening brengen bij het opstarten van een project. Onderstaand een overzicht van de meest gangbare kosten:

  • Analysekosten: dit wordt vaak vooraf in rekening gebracht om te kunnen bepalen of het project kredietwaardig genoeg is
  • Juridische kosten: dit zijn kosten die vaak tot stand komen vanwege het opstellen van contracten bij opstart van een project
  • Publicatiekosten: kosten met betrekking tot plaatsing van een project op de website van een platform
  • Beheervergoeding: vaak een maandelijkse kostenpost die dient te worden voldaan gedurende de hele looptijd van de financiering over het (nog) uitstaande bedrag
  • Succesfee: vaak een eenmalige kostenpost van een bepaald percentage over het opgehaalde financieringsbedrag

Let bij het uitzoeken van een platform tenminste altijd op bovenstaande punten om onaangename financiële verassingen voor te zijn.

Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet bij, of wilt u graag met ons in contact komen voor andere zaken? Vul het formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Verstuur bericht